Klamut mówi: błyszczyk, baba i kamera – Krakowski Festiwal Filmowy w plakatach

kff 2014
Tegoroczne plakaty KFF

Zaczęło się o tego, że zobaczyłem ten z babą (u góry, po prawej) i go zapragnąłem. Teraz chodzę i czaję się na te plakaty jak zboczeniec, bo one mnie po prostu urzekają. 

Krakowski Festiwal Filmowy, który startuje dzisiaj z 54. edycją, miał genialną identyfikację wizualną od kiedy pamiętam. Okazuje się, że pamięcią sięgam tylko czterech lat wstecz, bo pięćdziesiąta, jubileuszowa edycja, plakat miała co najwyżej paskudnie przeciętny.
Te cztery ostatnie lata zapisały się w mojej pamięci albo dzięki zmianie podejścia do wizualnej strony festiwalu, albo dlatego, że wówczas narodziła się moja wrażliwość filmowa i estetyczna. A że pragnę myśleć o sobie jako o istocie ogarniętej plastycznie wcześniej, niż w wieku 17 lat – laury należą się genialnym plakatom KFF.

Krakowski Festiwal Filmowy to święto dokumentów, animacji i form krótkometrażowych. To jedna z najstarszych imprez filmowych w Europie, a narodziła się w 1961 roku. Początkowo istniał jako Ogólnopolski Festiwal Filmów Krótkometrażowych, dopiero w 2001 odbyła się „pierwsza” edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Najważniejszą nagrodą festiwalu jest chyba ta przyznawana za całokształt twórczości. Nie będę pisał kto ją otrzymał –  nie będziecie kojarzyć. Ale jeśli jakąkolwiek nagrodę filmową można by uznać za epicką, to będzie to właśnie Nagroda Smoka Smoków.

Ale tym razem nie będzie o smoku.

kff 45-50
Plakaty KFF w latach 2005 – 2010

Od czterech lat festiwal posiada stałe logo przewijające się na materiałach promocyjnych. Wcześniej, jak widać powyżej, była to po prostu dopasowana do grafiki nazwa festiwalu wraz z numerkiem. Plakaty KFF zawsze były dalekie od komercyjnej sztampy. Pierwszy plakat, do którego niestety nie udało mi się dotrzeć, stworzył w 1961 roku Witold Skulicz, krakowski grafik, profesor ASP. To on jest autorem surrealistycznych kompozycji zdobiących elewację Teatru Bagatela.
Następne projekty, aż do 1984 roku, wyłaniane były w konkursach. Wtedy też powstał zwyczaj drukowania dwóch, różnych plakatów w ramach jednej edycji festiwalu – projekty reprezentowały zaskakująco wysoki poziom. Od 1977 roku zasadą było tworzenie przez artystów dwóch plakatów, po jednym dla konkursu ogólnopolskiego i międzynarodowego.

kff 1968
Mieczysław Górowski, 1968 – VIII Ogólnopolski V Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych

Nowy koncept plakatów pojawił się w 2011 roku. Czarno-białe kadry w prezentowanych filmów przysłonięto cytatami. Żółte sentencje były intrygujące, a także świetnie kontrastowały z szarą fotografią. Materiały pojawiły się w wielu kombinacjach, co od tej edycji miało stać się regułą.

kff 2011

590ae1fe850912e95fab6a49b7f557183d74d60f KFF_plakat-poziom_net_4 KFF_plakat-poziom_net_5

Po raz pierwszy pojawiło się też nowe logo – jednokolorowy prostokąt, w który wkomponowano nazwę festiwalu w dwóch językach. Najwyższe i najniższe słowa ucięto podobnie jak cytaty na plakatach.

Kolejna edycja przyniosła nowe barwy i nieco zmieniony koncept. Kolorem 52 edycji został spłowiały pomarańcz, a na plakatach mogliśmy podziwiać pary. Pocztówki wzbogacono o inne motywy – choć ciągle są to obrazki z dwiema postaciami.
kff 201212da567eac975cdcebe87ca25f4840b7ea91264915800_52_krakowski_festiwal_filmowy

W ubiegłym roku Festiwal zasypał Kraków purpurowymi cytatami. Zupełnie zrezygnowano z grafik – postawiono tylko i wyłącznie na mocną typografię. Efekt był genialny, a dodatkowo spotęgowany dziesiątkami wariacji plakatów. Z powodzeniem można było podróżować po mieście i mimo napotykania na festiwalowe plakaty, ciągle być zaskakiwanym. Proste i genialne.
Cytaty były śmiałe, mocne, długie, krótkie, po polsku i po angielsku. Mimo wyrwania z kontekstu trafnie puentowały rzeczywistość. Bank rozbiły festiwalowe torby z kwestią -Stealing is bad.

33Krakowski_Festiwal_Filmowy_plakatyFejsbunio_624c44b1a8d2f3647b43fba8a563fc2e83e34390be4cfe2a05ca28fe26a911d00c6f98250826e2921

Ciężko było przebić ubiegłoroczne plakaty. Nie wiem nawet czy to się udało. Na pewno KFF po raz kolejny może być dumny ze swojej reklamy. Plakaty z dwoma kadrami spiętymi logo bronią się same. 


KFF_2014_5 KFF_2014_6

design: Kuba Sowiński & Jakub de Barbaro
design: Kuba Sowiński & Jakub de Barbaro
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s