E&A: William Kentridge w Krakowie

Bywa nazywany ostatnim żyjącym geniuszem. Artysta wszechstronny i totalny. William Kentridge zainauguruje tegoroczną edycję festiwalu Etiuda&Anima, na której odbierze prestiżową nagrodę ASIFA, przyznawaną dla wybitnych twórców animacji.

Pięć lat temu nowojorska MoMA zorganizowała retrospektywę twórczości Williama Kentridge’a.  Krakowscy widzowie będą mieli okazję zobaczyć wybór prac tego niezwykłego twórcy. Inspirowany ekspresjonizmem niemieckim i sztuką afrykańską tworzy animowane palimpsesty, rejestrując kolejne etapy procesu twórczego. Od lat tworzy artystyczny autoportret, na który składa się jego wielokulturowe pochodzenie oraz zaangażowanie społeczne.

William Kentridge_Stereoscope

William KentridgeKentridge urodził się w 1955 roku w Johannesburgu, jest potomkiem litewsko-polskich Żydów, którzy osiedlili się w Republice Południowej Afryki. Tworzy na pograniczu sztuk: teatru, filmu, rysunku, rzeźby, instalacji; także jej teoretyk. Studiował politologię i afrykanistykę na uniwersytecie Witwatersrand oraz sztuki piękne w Johannesburg Art Foundation. We wczesnych latach 80. zajął się teatrem. Kształcił się w L’École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq w Paryżu. Pracował jako aktor i reżyserował. Próbował także swoich sił w telewizji przy produkcji seriali i filmów.

Fundamentem sztuki Kentridge’a jest plastyka. Od lat 70. tworzy rysunki i grafikę. W 1979 roku powstała seria monotypów, znana pod nazwą Pit. W 1980 roku artysta tworzy zbiór ok. pięćdziesięciu małych akwafort, które nazywa „Scenami domowymi”. W 1987 roku rozpoczyna pracę nad pastelami i rysunkami węglem, inspirowane Odjazdem na Cyterę Jeana-Antoine’a Watteau. W 2012 roku powstaje seria dużych rysunków gatunków drzew z  południowej Afryki, będąca efektem wykładów na Harvardzie.

William Kentridge_bez tytułuKentridge jest także autorem filmów animowanych. W latach 1989 – 2003 stworzył dziewięć krótkometrażowych animacji, które zebrał pod wspólnym tytułem 9 Drawnings for Projection: Johannesburg, 2nd Greatest City After Paris (1989), Monument (1990), Mine (1991), Sobriety, Obesity & Growing Old (1991), Felix in Exile (1994), History of the Main Complaint (1996), Weighing and Wanting (1998), Stereoscope (1999) i Tide Table (2003). W przeciwieństwie do tradycyjnej techniki animacji, w której każdy ruch jest narysowany na oddzielnym arkuszu, artysta tworzył kolejne rysunki na tej samej karcie papieru, dzięki czemu w filmie zachowane zostają ślady poprzednich. Kentridge nazywa swoje animacje „rysunkami do projekcji” i pokazuje je nie na ekranie kinowym, a w przestrzeni galerii prezentuje je jako instalacje. Rysuje je węglem na grubym papierze w dużym formacie.

Wizyta Kentridge’a w Krakowie to bezprecedensowe wydarzenie. Artysta odwiedzi nasz kraj, aby odebrać nagrodę stowarzyszenia ASIFA (International Animated Film Association) – po raz pierwszy wręczaną w Polsce.

23 listopada (poniedziałek), godz. 20.00, MOS – Duża sala
Inauguracja 22. MFF Etiuda&Anima  + ASIFA Prize dla Williama Kentridge’a
(pula biletów na inaugurację dostępna w sprzedaży dla widzów)
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s