Wędrujące festiwale w Arsie

Hity z Berlina, Sundance i Locarno będzie można zobaczyć przez kolejne 9 dni w naszym krakowskim Arsie. Wśród tytułów – rozrywany na ostatniej Off Camerze -„Kosmos” Żuławskiego, czy znakomita „Belgica”.

Wędrujące Festiwale to dobra okazja, by wcześniej zobaczyć festiwalowe filmy, które wejdą do kin za kilka miesięcy, lub takie, które w ogóle nie mają zaplanowanej premiery w naszym kraju: „Marzenia” czy „U Pana Marsa bez zmian”.

ars_wf_fb

Filmy (z wyjątkiem „Kosmosu”) rozpoczynają się o 18:45 w Krakowskim Centrum Kinowym Ars.
Opisy filmów znajdziecie niżej.

9.05 – Śmierć w Sarajewie ♥
10.05 – Hedi
11.05 – Marzenia
12.05 – Wejście smoka!
13.05 – Belgica ♥ 
14.05 – Kosmos (o 18:30!)
15.05 – Soy Nero
16.05 – Dzika ♥
17.05 – U Pana Marsa bez zmian

BILETY:
14 zł ulgowy, 18 zł normalny, 90 zł karnet na całe wydarzenie (do kupienia w tylko kasie kina)


 

ŚMIERĆ W SARAJEWIE, [2016], 85 min., reż. Danis Tanović
♥ KLAMUT POLECA

201613856_2_-_h_2016

Zdobywca Srebrnego Niedźwiedzia oraz Nagrody FIPRESCI na tegorocznym festiwalu w Berlinie. Sarajewo, 28 czerwca 2014. W Hotelu Europa, najlepszym w mieście, jego szef przygotowuje się do powitania delegacji dyplomatów. W rocznicę stulecia zamachu, który doprowadził do wybuchu I wojny światowej, z tego miejsca ma popłynąć apel o pokój i porozumienie. Ale obsługa hotelu ma inne priorytety: jako że od miesięcy nie dostaje wynagrodzeń, planuje strajk. Na szefową protestu wybrana zostaje Hatidza z hotelowej pralni, chociaż jej córka, Lamija, pracownica recepcji, strajkowaniu zdecydowanie się sprzeciwia.

HEDI, [2016], 88 min., reż. Mohamed Ben Attia

hedi

Srebrny Niedźwiedź za najlepszy debiut i najlepszą rolę męską na MFF w Berlinie. Hedi to młody człowiek zmagający się z problemami życia codziennego oraz konwencjami społecznymi w Tunezji. Niewiele rzeczy mu się udaje. Wykonuje pracę, która nie daje mu satysfakcji i w której się nie sprawdza. Nie ma przyjaciół. Nie ma ambicji. Ma za to nadopiekuńczą matkę, która próbuje decydować za niego. Aranżowanie życia młodszego syna rozpoczyna od znalezienia idealnej synowej z właściwego domu. Przygotowania do ślubu trwają. W międzyczasie Hedi odkrywa swoją drogę do szczęścia, ale u boku innej kobiety. Zakochuje się w bezpretensjonalnej Rym i postanawia wykroczyć poza konwencje.

MARZENIA, [2016], 106 min., reż. Renars Vimba

mellow_mud_4

Najlepszy film sekcji “Generation 14plus” na tegorocznym festiwalu w Berlinie. Nikt nie może się dowiedzieć, że ich babcia umarła. Inaczej trafią do systemu opieki społecznej, a tego zdecydowanie nie chcą. Aby tego uniknąć, 17-letnia Raya i jej młodszy brat grzebią w ogrodzie ciało kobiety, która ich wychowywała. Teraz gdy mogą liczyć tylko na siebie, dziewczyna musi zorganizować ich codzienne życie. Zajmuje się prowadzeniem gospodarstwa oraz organizowaniem podstawowych środków pozwalających na przeżycie. Ich ostatnią i jedyną nadzieją jest matka, która wyemigrowała do Anglii. Film kreśli portret zaradnej i zdeterminowanej młodej kobiety, nierezygnującej z marzeń pomimo kłód pod nogi rzucanych jej przez życie. Ciągle walcząc, aby uniknąć domu dziecka i opiekując się bratem, mimo wszystko próbuje znaleźć własne szczęście, które wcale nie jest takie łatwe do osiągnięcia jak mogłoby się wydawać.

WEJŚCIE SMOKA![2016], 105 min., reż. Mani Haghighi

201614525_3_-_h_2016

Najbardziej tajemniczy i oryginalny obraz w konkursie głównym tegorocznego Berlinale. Pomarańczowy chevrolet jedzie przez cmentarz w kierunku porzuconego wraku statku na środku pustynnego krajobrazu. Jest 22 stycznia 1965 r. Dzień wcześniej zastrzelono Hasan Ali Mansur, irańskiego premiera. Zamachu dokonano przed budynkiem parlamentu. We wraku statku powiesił się wygnany więzień polityczny. Ściany pokrywają wpisy dziennika, cytaty literackie i dziwne, nikomu nieznane symbole. Czy te chaotyczne i pojedyncze ślady pomogą inspektorowi Hafiziemu w śledztwie? Czy wyjaśnią czemu za każdym razem, gdy grzebie się kogoś na tym pustynnym cmentarzu ma miejsce trzęsienie ziemi? Razem z dźwiękowcem i geologiem, Hafizi zaczyna tajemnicze badania na starożytnej wyspie w Zatoce Perskiej. 50 lat później wszystkie dowody wraz z taśmami z podsłuchów znajdują się w pudle, którego zawartość świadczy o tym, że inspektor i jego koledzy zostali aresztowani. Pozostaje jedynie zapytać dlaczego?

BELGICA, [2016], 127 min., reż. Felix von Groeningen
♥ KLAMUT POLECA

pobrane

Najnowszy film  Felixa van Groeningena, reżysera wielokrotnie nagradzanego „W kręgu miłości”. „Belgica” to tegoroczny laureat nagrody dla najlepszego zagranicznego reżysera dramatu na MFF Sundance. Film opowiada historię dwóch braci: charyzmatycznego i wybuchowego Franka, męża, ojca i nieuleczalnego kobieciarza oraz jednookiego Jo, właściciela speluny o nazwie Belgica. Gdy Frankowi udaje się uczynić z baru modne miejsce dla miłośników dobrej muzyki, pięknych ludzi i rozpasanej rozrywki, bracia zostają partnerami w biznesie i pracują nad jego rozwojem. Belgica szybko się rozrasta i wydaje się, że bohaterom udało się odkryć perfekcyjny przepis na sukces. Do momentu, gdy odkryją, że prowadzenie biznesu na tę skalę to coś o wiele bardziej skomplikowanego niż im się wydawało, a ich wzajemna relacja i życie prywatne mocno na tym cierpi. Precyzyjnie skonstruowana, opowiadana w szybkim tempie historia pokazuje braci na schyłkowej drodze na szczyt i następujące po niej upadek i wypalenie.

KOSMOS, [2015], 103 min., reż. Andrzej Żuławski

Kosmos_2

Srebrny Lampart za reżyserię na MFF Locarno, a zarazem ostatni film Andrzeja Żuławskiego, który tym razem zajął się uwspółcześnioną adaptacją „Kosmosu” Gombrowicza.  Witold (Jonathan Genêt) właśnie oblał egzaminy na prawie, a jego przyjaciel Fuks (Johan Libéreau) zrezygnował z pracy w firmie paryskiego projektanta. Po przyjeździe do prywatnego pensjonatu zaczynają zauważać dziwne zjawiska: wróbla zawieszonego na sznurku w lesie, potem analogicznie powieszony patyk, a w końcu znaki na suficie i w ogrodzie. W pensjonacie uwagę zwracają również usta – zniekształcone u pokojówki i idealne u młodej kobiety, w której Witold bez pamięci się zakochuje. Niestety niedawno została ona żoną bardzo szanowanego architekta. Ale czy kobieta ta jest równie godna szacunku? Trzecie powieszenie, tym razem kota, to już dzieło Witolda. Dlaczego to zrobił? I przede wszystkim: czy za czwartym razem zawiśnie człowiek?

SOY NERO, [2016], 120 min., reż. Rafi Pitts

soy_nero_still

Film pokazywany w konkursie głównym tegorocznym MFF w Berlinie. Granica pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi wyznacza granice ich codziennego życia. Młodzi chłopcy stojący po dwóch stronach boiska używają jej jako umownej siatki podczas gry w siatkówkę. Niby niewielka odległość, prosta linia, a tak wiele znaczy i zmienia.  Nero, wielokrotnie deportowany za nielegalne przebywanie na terenie USA nie chce pogodzić się z życiem na terenie Meksyku. Po raz ostatnio przekracza granicę, żeby dostać się do upragnionego kraju. Wkracza do armii, aby wywalczyć sobie obywatelstwo.

DZIKA, [2016], 97 min., reż. Nicolette Krebitz
♥ KLAMUT POLECA

wild-sundance

Najbardziej kontrowersyjny film konkursu głównego na MFF w Sundance 2016. Film niemieckiej reżyserki Nicolette Kreibitz opowiada fascynującą historię o wyzwalającej się kobiecej seksualności. Główna bohaterka Ania na co dzień pracuje jako specjalistka od IT w lokalnej firmie. Pewnego dnia postanawia przerwać monotonię dnia codziennego i podejmuje ryzykowną decyzję. Postanawia zabrać do swojego mieszkania wilka.

U PANA MARSA BEZ ZMIAN, [2016], 101 min., reż. Dominik Moll

Des-nouvelles-de-la-planète-Mars-01-Dominik-Moll-©-Michael-Crotto

Film Dominika Molla to wybuchowa mieszanka czarnego humoru, kina familijnego, a nawet ekologicznego thrillera. Na głównego bohatera, Philippa (François Damiens, znany z takich hitów jak „Zupełnie Nowy Testament” czy „Rozumiemy się bez słów”), w jednym momencie spadają wszystkie nieszczęścia świata. On jak przystało na prawdziwego mężczyznę stawi im czoła i zrobi wszystko, żeby podołać temu niełatwemu wyzwaniu. Była żona wyjeżdża w delegację i bez uprzedzenia podrzuca mu pod opiekę dwójkę ich dzieci. Dwunastoletni syn stał się weganinem i z zainteresowaniem zaczyna odkrywać tajniki seksu. Córka z psychopatycznym wręcz uporem przygotowuje się do nadchodzących egzaminów w towarzystwie irytującego i wszystkowiędzącego chłopaka. Nowy współpracownik Philippa nie radzi sobie ze stresem w pracy. Wyprowadzony z równowagi za pomocą tasaka rozbija biuro w drobny mak, odcinając przy okazji pół ucha naszego głównego bohatera.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s