Filmy na Festiwalu Kultury Żydowskiej

Poza warsztatami, oprowadzeniami, imprezami i koncertami na 26. Festiwalu Kultury Żydowskiej czeka na nas całkiem sporo filmów. Do tego większość z nich możemy           obejrzeć za darmo! 
Filmy w ramach festiwalu pokazywane są w ramach fkz_logo_lew_solocykli „Za rok w Jerozolimie…”, który gości w Kinie Pod Baranami między 28 a 30 czerwca, a także „Przestrzeń Obrazu”, za którym kryje się II Przegląd Filmów o Tematyce Żydowskiej.

W programie dokument o szanghajskim getcie, bardzo świeży film z Jackiem Braciakiem w reżyserii Michała Szczerbica (scenarzysta Róży), dadaistyczna opowieść o rumuńskich żydach czy oscarowe hiciory, jak Syn Szawła i Strangers no more.
Niżej cały program i masa trailerów.

PROGRAM FILMOWY 26FKŻ

28 czerwca, wtorek

15:00 Shanghai Ghetto
W kwietniu 2000 roku Dana Janklowicz-Mann i Amir Mann przedostali się do Chin z kamerą cyfrową, aby sfilmować niezmienioną od czasu II wojny światowej część Szanghaju, w której znajdowało się żydowskie getto. Towarzyszyło im dwóch ocalonych, którzy mieszkali w szanghajskim getcie podczas wojny i japońskiej okupacji. Twórcy sfilmowali nieznany fragment miasta, a zgromadzony materiał został włączony do dokumentu Shanghai Ghetto.
@Kino Pod Baranami, bilety 12/10 zło

17:00 A Song of Loves – R. David Buzaglo
Rabin David Buzaglo był najwybitniejszym hebrajskim poetą liturgicznym XX wieku. Urodził się w Maroku w 1903 roku, a jego dzieła wywarły znaczący wpływ na społeczność setek tysięcy ludzi. Od niezwykle twórczego okresu z czasu Diaspory aż po lata, które spędził w podzielonym Izraelu, jego poezja zapoczątkowała głębokie zmiany w sefardyjskim piśmiennictwie liturgicznym, jednocześnie stając się żywym pomostem między współczesnością a tradycją, sięgającą aż do hiszpańskiego Złotego Wieku. Jednak Buzaglo był kimś więcej niż tylko wielkim poetą. Działania, które podejmował w ważnych momentach historycznych miały kluczowe znaczenie w kształtowaniu tożsamości Żydów z Północnej Afryki. Film jest skromnym spojrzeniem na życie i karierę Buzaglo – począwszy od bogatej tradycji poezji hebrajskiej w Maroku po liturgiczną rewolucję w Izraelu. Poezję Rabina Buzaglo czyta Shlomo Bar.
@Kino Pod Baranami, bilety 12/10 zło

19:00 Sprawiedliwy
Obraz polskiej wsi i skrajnych postaw Polaków wobec ratowania Żydów podczas II wojny światowej. Hania, 6-letnia Żydówka (Ewelina Zawistowska / Aleksandra Hamkało) zostaje przygarnięta przez młode małżeństwo. Z dziewczynką zaprzyjaźnia się lokalny dziwak Pajtek (Jacek Braciak). Czy więź, która ich połączy, pozwoli przetrwać okrucieństwa wojny i ludzką zawiść? W debiucie reżyserskim Michała Szczerbica (scenarzysty „Róży” W. Smarzowskiego) wystąpiła plejada polskich aktorów: Jan Wieczorkowski, Urszula Grabowska, Katarzyna Dąbrowska, Maja Komorowska, Beata Tyszkiewicz, Olgierd Łukaszewicz.
@Żydowskie Muzeum Galicja, ul. Dajwór 18
WSTĘP WOLNY

19:00 Pokaz filmów dokumentalnych z cyklu Szalom Polsko
Pokaz filmów dokumentalnych z serii Szalom Polsko. Cykl został zrealizowany w celu przybliżenia polskiej widowni żydowskich świąt, tradycji, kultury oraz codziennego życia Żydów w dzisiejszej Polsce. W ramach spotkania będzie pokazane 5  filmów: Purim, Żyd na szczęście, Chanuka, Następnego roku w Krakowie i Nariszkayt. Po emisji filmów odbędzie się spotkanie z reżyserką Pauliną Fiejdasz.
@JCC Krakow, ul. Miodowa 24
WSTĘP WOLNY

21:00 Oczami fotografki
Matej Mináč, wielokrotnie nagradzany reżyser (Nicky’s Family), opowiada fascynującą historię swojej matki Zuzanny Mináčovej – znanej słowackiej fotografki gwiazd światowego kina. Pełen humoru, mądrości i tragicznych epizodów z czasów nazizmu i komunizmu, film przedstawia niezwykłe wspomnienia kobiety, która mimo niezliczonych sukcesów i niegasnącego optymizmu nie może spać po nocach. Dręczą ją koszmary dzieciństwa…
@Żydowskie Muzeum Galicja, ul. Dajwór 18
WSTĘP WOLNY

29 czerwca, środa

15:00 Aliyah DaDa
Aliyah DaDa prezentuje bogato udokumentowaną historię rumuńskich Żydów. W 1882 roku niewielka społeczność z Moinești wyjechała do Ziemi Świętej, by założyć jedną z pierwszych osad w Palestynie. Od tego czasu droga rumuńskich Żydów do Izraela splatała się ze współczesną historią Rumunii w trudnej do oceny relacji od miłości do nienawiści. Historyczna opowieść została w filmie ujęta w estetyce dadaistycznej, jako wyraz hołdu dla prekursorów tego nurtu w Rumunii, dwóch Żydów – Tristana Tzary i Marcela Janco.
@Kino Pod Baranami, bilety 12/10 zło

17:15 Strangers no more
W sercu Tel Awiwu znajduje się wyjątkowa szkoła, w której uczą się razem dzieci z czterdziestu ośmiu krajów i różnych środowisk. Wiele z nich przyjeżdża do Bialik-Rogozin School, uciekając przed biedą, polityką, ludobójstwem. Tutaj żadne dziecko nie jest obcym. Strangers No More opowiada historię kilkorga uczniów, którzy próbują dostosować się do nowego życia, miejsca, powoli nabierają zaufania, opowiadają o swoich problemach i tragediach. Szkoła z niesłychanym wysiłkiem oraz oddaniem okazuje im wsparcie, aby pomóc im uwolnić się od swojej przeszłości. Dzięki więzi między nauczycielami i uczniami, a także wśród samych dzieci, w tej wyjątkowej wspólnocie udaje się stworzyć nowe życie.
@Kino Pod Baranami, bilety 12/10 zło

19:00 Syn Szawła
Rok 1944, Auschwitz-Birkenau. 48 godzin z życia Szawła Ausländera, członka Sonderkommando – oddziału żydowskich więźniów zmuszonych asystować hitlerowcom w wielkiej machinie Zagłady – na krótko przed wybuchem buntu. W rzeczywistości, której nie sposób pojąć, w sytuacji bez szans na przetrwanie, Szaweł próbuje ocalić w sobie to, co zostało z człowieka, którym kiedyś był.
@Żydowskie Muzeum Galicja, ul. Dajwór 18
WSTĘP WOLNY

21:00 Amnezja
Choć jest to dokument o pogromie kieleckim, Jerzy Śladkowski nie zdecydował się nakręcić filmu historycznego. Tragiczne wydarzenia, do których doszło w Kielcach przed 70 laty, to dla reżysera tylko tło opowieści o tym, że zło tkwi w każdym z nas. Bohaterem filmu jest Piotr, który wraca z zagranicy do rodzinnego miasta, by ustalić, jaką rolę odegrał w pogromie kieleckim jego dziadek. Rozmawia ze świadkami pogromu, puka do drzwi lokatorów kamienicy przy ulicy Planty 7, szuka tych, których interesuje żydowska przeszłość Kielc. Próbuje ustalić, co tak naprawdę wydarzyło się w lipcu 1946 roku. Przykład Piotra pokazuje, do jakiego stopnia nieprzepracowana trauma może odcisnąć się na życiu kolejnych pokoleń.
@Żydowskie Muzeum Galicja, ul. Dajwór 18
WSTĘP WOLNY

30 czerwca, czwartek

15:00 RE-EMERGING: The Jews of Nigeria
Jak wiele osób w Nigerii, Shmuel wielokrotnie słyszał, że lud Igbo stanowili Żydzi. Kiedy w jego miasteczku otwarto pierwszą kawiarnię internetową, rozpoczął poszukiwania informacji na ten temat i ruszył w podróż, która ostatecznie zaprowadziła go do społeczności złożonej z tysięcy Żydów. Pomimo ograniczonego dostępu do źródeł, Żydzi Igbo głęboko angażują się w judaizm, co często spotyka się z pogardą, rodzinnym ostracyzmem i przemocą.
@Kino Pod Baranami, bilety 12/10 zło

17:00 On the Banks of Tigris: the hidden story of Iraqi music
Po ucieczce z Iraku Majid Shokor odkrył, że jego ukochane piosenki z czasu dzieciństwa w Bagdadzie mają swoją ukrytą historię. Reżim Saddama pozbawił muzykę iracką jej korzeni, ale Majid poznaje ją na nowo, podróżując i spotykając się z wygnanymi muzykami – Żydami, muzułmanami i chrześcijanami – którzy nadal śpiewają i grają tamte utwory. Wszyscy spotykają się w londyńskim Barbican Center na wspólnym, radosnym koncercie, podczas którego muzyka i kultura stają się pomostami ponad religią i polityką.
@Kino Pod Baranami, bilety 12/10 zło

19:00 Widzący z Lublina
Cadyk Jakub Icchak Horowic – prekursor chasydyzmu na ziemiach Polski, najbardziej znany uczeń cadyka Elimelecha z Leżajska, który dzięki niebywałej intuicji przepowiedział m.in. klęskę Napoleona w Rosji. 200 lat po śmierci przyciąga na swój grób w Lublinie tysiące żydowskich pielgrzymów.To dzięki jego działalności na przełomie XVIII i XIX wieku Lublin był najbardziej rozpoznawalnym miastem na wschód od Wisły. Widzący z Lublina uważał, że bliżej Boga jest się pijąc śliwowicę z obcym człowiekiem w gospodzie i mogąc wsłuchać się w jego problemy. Stąd w filmie wypowiedzi m.in. kontynuatora idei głoszonych przez Widzącego – rabina Łodzi Symchii Kellera i stojącego w opozycji do jego poglądów prof.Jana Doktóra z Żydowskiego Instytutu Historycznego, który w działaniach Widzącego doszukuje się herezji. Film powstawał przez rok a klimatyczne zdjęcia były kręcone w Lublinie, Leżajsku i Łodzi. W realizację filmu zostało zaangażowanych ponad 100 osób, dzięki czemu wykorzystano sugestywne sceny fabularyzowane, subtelnie wplecione w zabytkową tkankę miasta.
@Żydowskie Muzeum Galicja, ul. Dajwór 18
WSTĘP WOLNY

21:00 Nie płacz, kiedy odjadę
„Nie płacz, kiedy odjadę” to do dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich przebojów z lat sześćdziesiątych, na którym wychowały się miliony Polaków, który właściwie wprowadził młode pokolenie Polaków w świat muzyki Zachodu, świat twista i madisona. Trudno spotkać dziś w Polsce osobę, która nie byłaby w stanie zanucić jego melodii. Jej popularność przerosła wszelkie oczekiwania.
Sławomir Grünberg podejmuje w swoim nowym dokumencie próbę odtworzenia niezwykłych losów autorki słów tej piosenki – Wandy Sieradzkiej. Jej skomplikowany życiorys staje się kanwą psychologicznego portretu matki i syna, którzy w rezultacie wojennej pożogi zostali jedynymi członkami rodziny Sieradzkich, a w czasach beznadziei komunistycznej rozdzieliły ich kontynenty. Wanda pozostała w Polsce, a jej syn wyemigrował najpierw do Holandii, następnie Poludniowej Afryki i wreszcie do Australii. Wanda po wyjeździe Zygmunta za granicę stwierdziła: „Hitler zabił mi rodziców, Stalin zabrał mi syna”. Jest to film o kobiecie, która przetrwała gehennę Holocaustu, o kobiecie, której niezwykły optymizm pozwolił przystosować się do trudnych warunków powojennej komunistycznej Polski.
@Żydowskie Muzeum Galicja, ul. Dajwór 18
WSTĘP WOLNY

1 lipca, piątek

14:00 Przy Planty 7/9
4 lipca 1946 roku, rok po drugiej wojnie światowej, milicja, żołnierze i zwykli Kielczanie zabijają ocalałych z Holocaustu Żydów, mieszkających w komitecie żydowskim w centrum miasta. Ranią około 80 osób w całych Kielcach.  Pogrom kielecki staje się symbolem polskiego powojennego antysemityzmu w świecie żydowskim. W Polsce jest tematem zakazanym przez władze ludowe.

Z upadkiem komunizmu, Bogdan Białek, polski katolik, z wykształcenia psycholog, otwiera puszkę Pandory: zaczyna publicznie mówić o tym, co  wydarzyło się w 1946 roku. Przebija się przez teorie spiskowe dotyczące pogromu, wyparcie pogromu ze świadomości kielczan i utrwalane przez lata wzajemne stereotypy Polaków i Żydów. Zbliżenie między kielczanami a Żydami zaczyna się rodzić, lecz ma też swoją cenę.

Reżyserzy filmu – polski katolik i amerykański Żyd – przez blisko dziesięc lat realizacji filmu, uczyli się wspólnego spojrzenia na historię pogromu. W 70 rocznicę tragedii, przedstawiają widzom historię o tym, jak wiele może się zmienić między ludźmi, gdy nawet najtrudniesza prawda, przekazywana jest z miłością.

Po projekcji odbędzie się spotkanie z udziałem Mai Wolny, autorki powieści o pogromie kieleckim „Czarne liście” oraz reżyserów Michała Jaskulskiego i Lawrence’a Loewingera, prowadzone przez Bogdana Białka.
@CKŻ, ul. Meiselsa 17
WSTĘP WOLNY

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s